Wednesday, March 29, 2006

Ikan sembilang bakar..

Emak memang 'masak' dengan kegemaran aku apabila aku sebut nak menziarahi dia dan abah,
tanpa memberitahu menu semasa perbualan talipon, ketika tiba biasa semuanya sudah siap terhidang,
kali ini berbeza, emak sedang menyiapkan segala rencah sambil dlm proses membakar ikan sembilang tu..
jadi aku mengambil kesempatan ini untuk merakam satu dua aksi emak..
emak biasanya membakar ikan ni di luar rumah, setelah siap, emak mengasingkan ikan itu ke dalam bakul..(bakul?) terngiang di telinga ku kata2 emak, "nanti mak dah takde, ko tengok la balik gambo yang
ko ambik tu.." ishk..

ini la rupa ikan sembilang yang telah 'rentung' di bakar..proses selepas itu aku tak sempat nak
ambik gamba.. (proses tumis dan menggulai) sebab aku sakit perut..
ni adalah rupa ikan sembilang bakar masak lemak cili api mak aku, rupa mcm tak enak, tapi
kalo korang rasa, tentu tak ingat dunia..tergolek golek..unfortunately dlm periuk ni adalah saki baki yang tinggal,
kerana aku dah belasah kaw kaw...pastu yang belen ni pon aku siap tapau bawak balik rumah..
ngengenge (gelak gaya sinchan)

4 comments:

Anonymous said...

hoh..aku xmkn ikan sembilang...apa kate ko tukar ikan tongkol ke..siakap ke..kerapu ke Lym...pastu msk tuk kteorg..nt kteorg serbu kt umah ko...muehehhe

~Amanda the good girl..~

Anonymous said...

Alamak Lym, terliurnya aku tgk.

Ni mmg peberet aku sangat. Terus rasa lapar aku tgk ikan2 yg dah siap dibakar tuh.

Kempunan la aku. Mana ada batu belah batu bertangkup kat sini?

Anonymous said...

buat masak lomak cili api sodap nih...
cili nak segonggogam baru meleleh selemo
ada mmppphhh...hehe

halym said...

mai la bebiler free..