Friday, October 05, 2007

Belajar puasa..

Sian aku tengok Nadhirah..teacher kat school dia soh puasa penuh wpon dia baru umur 5 tahun.Yang si Kakak tu pulak selambaaa je poser stengah hari..padahal umur dah 7 taon.Budak budak apa tau kan..owang soh puasa dia puasa,soh puasa penuh dia pon puasa penuh..tapi mcm teacher tu paksa pulak utk puasa penuh.Patut ajar separuh hari la duluu..Sekarang ni aku dah tak kasi dia poser sbb kesian sangat kat dia..cukuplah dia faham pengertian puasa tuh..Tapi Nisa bijak,orang bangun sahur,dia pon ikut bangun sahur,tak penah miss,lepas tu pagi terus pegi ke sekolah,balik dari sekolah pegi Nurseri mintak nasik kat bibik dan makan.Masa aku pi jemput dia kat Nursery sebelah petang,dia nampak sangat ceria dan cargas,aku muskil la..,Nadhirah pulak looks tak bermaya sangat.Aku tanya kat Nisa kenapa makan kat umah bibik,dia kata ibu soh makan kat umah bibik bila balik dari sekolah..mencikk.Lepas tu aku cakap kat Nisa,nak puasa mana buleh makan kat umah bibik,kena puasa tak boleh makan minum dan berbuka di rumah apabila balik.So keesokkan harinya..lepas balik sekolah,dia balik ke rumah bibik,sebelah petang aku bertanya dengan bibik dan bibik kata dia tak makan.Aku lega..then bergerak ke rumah,lepas bukak pintu Nisa terus masuk ke dapur dan meminum air secawan.Aiyooo..aku terkejut dan bertanya kenapa minum? dengan selamba dia menjawap..''Abah kata tak boleh makan aje di sekolah dan rumah bibik..tapi kat rumah ni boleh..''...Arghhh..!!

6 comments:

Anonymous said...

isk2 bebudak biasalah cam tu....
cam sama je perangai saya ngan nisa time kecik hehehe...
nanti..bila meka dah besar nanti,
mesti tergelak... cam aku ni... ingat zaman bebudak dulu2

halym said...

hehe
umu pon NOTI gak kan?

mana de aku wat camntu dulu??
mak abah lagik straight..

apapon nanti dia dah besar aku citer la kat dia balik..hehe

Anonymous said...

lorr
kecik2 lg dh kena soh posa penuh
cian dia....
ayah dia dulu pon Form 1 baru posa penuh kan?
unfair la mcm ni

Bijak la Nisa tu...minum leh,mkn je x leh
kekeke

halym pon salu mkn dgn Nisa kt umah Bibik,kan? mintak Bibik suap
wakakakaka

halym said...

takde la bes
aku didik ajer

teacher nadhirah yg paksa soh pose smpai penuh
bg aku stengah hari pon dah ok

tapi Nisa kelentong...wakakaka

Misz HoNey said...

pandainyer nisaaa...ekekkeke

btol ape yg nisa tuh ckp..abg lym xkasik mkn kt umah bibik ngan skolah jek...lenkali bgtau secara detail yek abg lym tmpt2 xleh mkn..

ekekekke

halym said...

hoh
musti mandotkepeks penah wat cemtu kan?

mandot penah makan kepeks senyap2..ekeke