Tuesday, April 17, 2007

Banana Split

Semasa aku kecil dahulu, aku tak tau pon yang nama kue ni Banana Split, aku kenal ia sebagai kue pisang jer..aku tau Banana Split ni masa aku gile baca majalah Ujang dan Aku Budak Minang time schooling dlo..Mak aku selalu gak buat dan kekadang aku carik juga kat gerai waktu pagi pagi mesti ada jual.

Sekarang ni dah susah nak carik yang ORI dan teknik pembuatan terkini agak lain,derang taruk lebih beking powder atau tepung jer rasanya, dulu dulu punya kalau masuk dalam mulut tu boleh rasa kelembutan dek kandungan pisang yang banyak.Pix kat atas ni contoh kue pisang zaman sekarang..kira buleh makan je la.,kalau nak jugak terpaksa la rayau kat kampung kampung atau soh Ajipp tolong buatkan..ekeke

7 comments:

awegedebe said...

Berapa bijik ko belasah lym?

Anonymous said...

eh...betul ke ni banana split?
aku panggil ni kek pisang

banana split besanya pisang yg dipotong halus dan letak dlm eskim

correct me if i'm wrong

marts said...

ha ha ha Halym saja buat gempak tu Beskut.

Kek pisang di kat Kampung Pisang banyak Lym!

Ajipp said...

sedapnya kek pisang..

cemutkeyengge said...

akak pun sker...salu bwat bekal gi sekolah...karang balik nak belilah...huhu...terliur lak...

halym said...

eh ahkak cemut sekola lagik eh..

jentayu said...

bang, kalau ikut resepi turun temurun (tapi bukan keturunan saya la..), utk 1 kg kek kena pakai 250g pisang. tapi yg biasa kat pasaran biasanya depa kurangkan pisang dan letak esen pisang je sbb nak jimat.

err.. cuba abg tanya kak charp kot2 dia tau mana2 kedai jual kek pisang sedap..