Sunday, September 16, 2007

16 tahun sudah..

Hari ini genap 16 tahun aku menjadi ahli bomba.Aku mula bekerja sebagai bomba pada tanggal 16 September 1991.Pelbagai pengalaman pahit manis aku tempohi sepanjang perjalanan itu.Aku menjadi ahli bomba seawal umur 20 tahun.Aku bermula sebagai kadet pengangkat dan pengisi air ke dalam kereta bomba.Selepas hanya 6 bulan aku di naikkan pangkat sebagai laskar penyembur/pemadam kebakaran.Aku kekal sebagai pemadam kebakaran selama 12 tahun tanpa apa apa pangkat.Telah beratus ratus rumah batu,setinggan dan pelbagai sektor bangunan lain aku jelajahi termasuk juga hutan piutan.Akhirnya 2 tahun yang lepas aku di naikkan pangkat sebagai Chief Mandor penyelamat.Kini,aku tak perlu lagi bermain api dan air,tugas aku sekarang hanya menjaga sekumpulan lembu lembu dan beberapa ekor Tenuk.Aku gembira dengan tugas tugas aku sekarang.

17 comments:

Anonymous said...

Oitt...bulan pose pun nak auta ker?
ekekeke....klau bomba tangkap tenuk aku caya ...wakaka

Huzzy

minahmuar said...

sonok bacer blog halym. keep it up, biler lapang akak will bacer. selamat berpuasa. semalam bukak puasa dgn uncle kat central london.

halym said...

huzz...
pe plak aku auta?
unta pon aku ada jaga tau?
ko nak beli unta?

Kak Nooooooooooooooor...!!
miss u like crazy!!
ankel ada sms smlm dia buka ngan akak..makan daging unta gak ke? hehe

Misz HoNey said...

kat area kota dsara tu...abg lym mmg terkenal tuee...dulu umah2, utan2, kandang2 yg terbakau..abg lym la yg padamkan tu..

ekekekkeke

halym said...

kandang khinzir je aku tak penah masuk..hehe

minahmuar said...

alah lym kami tak makan daging unta, makan daging kamben. skang ni akak dah mai balik england ler, tu ler lupa makan unta.

tapi angkel still the same tak der berubah langsung. sonok dapat jumpa dia kat kota london.

halym said...

tak dok Saudi dah ek?

nanti leh la temankan Capati ngan Uncle,
if not nanti depa berdua candle lite dinner plak kat sana..mencikk

Anonymous said...

nor, takkan ko tak perasan aku makin hensem..

lym, takkan ko jeles kot kalau uncle candle lite ngan Cap... apa nak buat lym... uncle telah ditakdirkan hensem sejak dari azali lagi..

wakakakaka...

halym said...

wakakaka
perasan nyeeeeee....
mencik

aku lagi ensem dari ankel la..kan kak kan??

cemutkeyengge said...

wah wah wah! dah naik pangkat ko halym...hmmm baguslah dah dok dalam BALAI BOMBA salu, tadak kuar mein ayor pancuq lagi kan...hehe...jadi mandor pada sekawan lembu dan tenuk ek...neway, bila ko nak banjer akak sebab ko da naik pangkatkan? akak gak le tak naik-naik...kwang3X

P/S: bencinya aku kena tulis huruf bodo tu...buang ta bleh ka?

halym said...

doblas taon saya melawan cakap boss kak,
lepas taon ke doblas tu, setaon jer saya ikot cakap boss
terus nek pangkat..muehehe

ala kak..tulis la kak..tak sampai doblas saat pon kan?
mencikk..wakaka

Misz HoNey said...
This comment has been removed by the author.
Misz HoNey said...

abg lym ckp doblas tawon lwn ckp bos, setaon ikot ckp bos...lagik 3 tawon abg lym wat ape??/

ekekekke

halym said...

Lagik 3 taon tu aku kena posting ke Uganda..wakaka

Misz HoNey said...

patutlah abg lym sewel semacam..

wakakakkaa

cemutkeyengge said...

whoaaa...doblas tahun ko lawan cakap bos lym? hebatnyer ko neh! akak lawan cakap bos tak sampai semenet pun dah kena bambu tara petala langit ke tujuh, seb baik aku tak kena fire jer...walhal akak nak tegakkan benang kering tu. kalau benang tu basah, lagi la akak kena sac terus gamaknya. rasa cam itu jam kalau ada kuasa aura resaksa gaban aku nak bakar dunia ni...ko tak tahu ek...grrrrr....

halym said...

akak cemut mmg seswaiii jadik GabanZ raksasa..muahahaha



Manda konyettttttttt..