Tuesday, September 18, 2007

Lebih baik sampan..

Sampan kenderaan yang agak simple berbanding kereta.
Sampan tidak mempunyai pemacu atau kotak gear.Sampan juga tak perlu di panaskan enjin sebelum bergerak,kerana sampan tidak mempunyai enjin,kereta pula ada pengepam minyak untuk minyak naik ke karburator secara perlahan lahan dan memasuki ruang enjin.
Jika kereta,at least enjin perlu di panaskan sekurang kurangnya 3 minit sebelom bergerak.Adalah amat kejam jika di paksa dengan menekal pedal sekuat hati selepas menghidupkan enjin,tetapi nasib baik sampan hanya perlu di kayuh sahaja.


Sampan tidak memerlukan bateri kerana sampan tidak memakai radiator,kipas penyejuk enjin, aircond,lampu,radio dan lain lain.Jika ada,bateri harus di periksa akan takat airnya sebulan sekali.Bateri juga harus di tukar baru selepas setahun.Jangan dah terhantuk,tersadai,terdampar baru nak lepak lepak tunggu bapak.

Oh! ya...sampan tidak mempunyai bapak.

Sampan juga tidak mempunyai roda yang perlu di lanyak dan di hentak ke dalam lubang sesuka hati,lalu pancit.
Sampan tidak perlu di hias dengan sportrims.
Jika sampan mempunyai roda,tayar harus di periksa akan bunganya dan keseimbangannya.Nasib baik sampan hanya terapung.

Sampan tidak perlu di kunci atau menambah kunci pendua,kerana jarang sekali sampan di curi orang.Sampan tak payah remote control,kerana sampan di buat dengan kayu dan di tambat pada kayu juga.
Sampan tidak mempunyai tebing mahupon buffer.Buffer di sini dalam ertikata penampan,penimbal atau penyelamat keadaan.

Tetapi aku takut naik sampan,sebab sampan amat mudah terbalik lalu karam.Lebih lebih lagi jika terlebih muatan ataupon sampan tidak seimbang.Aku tak bisa berenang kerana sah sah dah aku akan tenggelam.

Opsss...petang ni aku nak carik kue sampan kat Bazaar Ramdhan.

8 comments:

Misz HoNey said...

apakate..mulai drpd arineh, abg lym pi keje naik sampan...

ekekekke

marts said...

Lym, ngaper bahasa sastera nih?Ko yg tulis ke? Tak caya aku.

A'ah, org tu mmg elok naik sampan sbb naik kereta asyik nyusahkan ayah dia je. Eke ke ke ke

Larikkkkkkkk

jentayu said...

hehehe.. senak perut aku gelak.. cipantenuktapirtupaiampai2..

Anonymous said...

naik sampan jgn yang pak man buat tau

halym said...

Manda...sampan aku aku ada ekon dan LCD DVD dan WIFI

Marts...jangan perkecil aku..aku tingkatan 4 dan 5 kelas Sastera.

Jen...orang ada perot mmg biasa senak..lengkali pakai tayar..wakaka

Yeob...sampan pakman masuk air..becak..wakaka

cemutkeyengge said...

aku jual beskut sampan, saper nak order?

minahmuar said...

sampan ader lah mode of transport yg aku naik ketika hendak pergi sekolah ugama dulu. masa tu aku cket tak takut pun. ingat seronok jer!

skang ni kalo nko soh aku naik sampan mau aku menangis agaknyer.

times change!

halym said...

nak beskut sampan yang tak boleh tenggelam...wakakaka